Deel dit bericht op social media

Facebook
LinkedIn
X

Op reis met 4 generaties in de wereld en op de werkvloer

Verslag MNO-bijeenkomst bij TUI

Annelie Bijpost, Voorzitter MNO opent de dag bij gastorganisatie TUI in Rijswijk met een warm welkom aan de deelnemers.

In Memoriam – John van der Hoeven

Met droefheid hebben wij kennisgenomen van het overlijden van John van der Hoeven, een buitengewoon gewaardeerd en betrokken lid van de ondernemingsraad bij Nouryon en actief voor het MNO in de kascommissie en de Corporate Governance werkgroep. Zijn betrokkenheid en expertise zullen enorm gemist worden.

De organisatie TUI

Arjan Kers, managing director van TUI BeNe, geeft een toelichting op de TUI-organisatie die volgend jaar zijn 150 jaar bestaan viert. Wereldwijd werken er 67.000 medewerkers, waarvan 4.600 bij TUI BeNe. Alle onderdelen zijn inmiddels samengebracht in Rijswijk waar ook de opleidingen voor het reisbureau en voor de cabine crew plaatsvinden. Duurzaamheid heeft veel aandacht zowel intern in het kantoorpand, als extern om bij te dragen aan een betere wereld en dat in combinatie met de strategische uitdagingen en de onrust in de wereld waar ook TUI mee te maken heeft. TUI at home is een groeiende groep. Dit zijn zelfstandige reisadviseurs die zowel TUI-reizen als andere reizen aanbieden.

Er staat een belangrijke transformatie te gebeuren om TUI toekomstbestendig te maken. Deze transformatie gaat over het smeden van een eenheid vanuit alle landen in plaats van in silo’s te denken. In de managementlagen is inmiddels al geherstructureerd.

Voor dit proces benadrukt de managing director nog eens dat de goede relatie en de ondersteuning van de ondernemingsraad een belangrijke factor zijn.

https://stichting-mno.nl/wp-admin/edit.php?post_type=wpdmpro#:~:text=%5Bwpdm_package%20id%3D%27735%27%5D

OR-bestel TUI

Aansluitend gingen Angelique Nijmeijer (voorzitter OR) en Richard Hoogland (vicevoorzitter EOR) in op de specifieke dynamiek van medezeggenschap binnen TUI, zowel nationaal als Europees.

De OR Nederland bestaat uit 17 leden. Collega’s op Curaçao en Aruba vallen ook hieronder.

De Europese OR heeft 64 leden met 6 bestuursleden uit de grootste landen. Per segment is er 1 lid per land per 50 medewerkers afgevaardigd.

Segmenten zijn: touroperator, retail, airline, hotels, cruises, bestemmingen, contact centers.

Het verschil tussen medezeggenschap in Europese landen werd letterlijk in kaart gebracht: Angelsaksisch model, Romaans model, Germaans model, Scandinavisch model, Midden en Oost-Europa model.

MNO Huishoudelijke mededelingen

Annelie Bijpost, gaf een update van de MNO Huishoudelijke mededelingen.

De werkgroep “Aan de slag met de SDG-impactcode” is voortvarend van start gegaan. Tools en checklists zijn beschikbaar via sdgnederland.nl onder ‘Doe mee’ → ‘Doe mee als Ondernemingsraad’. Tegels 1, 8 en 17 zijn al ingevuld, de invulling van de andere SDG-tegels is in ontwikkeling. Feedback vanuit deelnemers is welkom om het proces te versterken. Via de nieuwe MNO-website die nog “under construction’ is, wordt hierover een update gegeven.

Het AMG-onderzoek naar “Samenwerken in de driehoek”, gefinancierd door de Goldschmeding Foundation, is van start gegaan. In de regiegroep neemt Annelie Bijpost deel; Cinta Groos zit in de klankbordgroep. De betrokken pilotorganisaties zijn inmiddels geselecteerd.

In het kader van het 75-jarig bestaan van de WOR is een feestelijk programma opgezet op 14 mei met o.a. bijdragen van prof. Ruben Houweling, Voorz. Commissie Bevordering Medezeggenschap van de SER, over strategische medezeggenschap; demissionair minister Eddy van Hijum (SZW) en Rienk Goodijk over de wisselwerking tussen RvC en OR.

11 Juni zijn namens het MNO-bestuur, Annelie Bijpost en Mirjam Kool, aanwezig geweest bij een Denktank AMG/SER waar Aukje Nauta een presentatie gaf over haar onderzoek “Nooit meer last van grensoverschrijdend gedrag”. Doel van deze Denktank was hoe we meer het gesprek hierover kunnen stimuleren tussen RvC/RvB/medezeggenschap.

Verder is een oriënterend gesprek gevoerd met Rob van Wingerden (beoogd voorzitter Monitoringcommissie Corporate Governance Code) en Marnix Holtzer (beoogd commissielid). De eerste bijeenkomst van de MNO-werkgroep heeft onder leiding van dr. mr. Joost van Mierlo plaatsgevonden, met deelname van Irene Marques (DSM Firmenich) en Martin Vuijk (voormalig deelnamer namens IBM) vanuit de MNO-deelnemers.

Medezeggenschap dient meer geborgd te worden in de Corporate Governance Code, want alleen de WOR is niet voldoende om medezeggenschap als serieuze gesprekspartner te betrekken.

Aankomende evenementen

-SBI MZ Festival, Landgoed Zonheuvel op 24 juni.

-OR Live, Den Haag op 8 oktober

MNO-kwartaalbijeenkomsten:

1 september 2025: Thales in Hengelo

1 december 2025: Canon in Venlo

2 maart 2026: onder voorbehoud IKEA

1 juni 2026: Heineken

Financiën 

De financiën worden toegelicht door Jaap Ruijgrok, penningmeester MNO.

De presentatie is vooraf rondgestuurd en vragen konden worden ingebracht. Hier zijn geen reacties op gekomen.

De rentewijziging gedurende 2024 heeft gezorgd voor een verschil in gebudgetteerde en gerealiseerde bedragen. De kascommissie heeft de penningmeester formeel decharge verleend.

Statuten en stemming

De statuten zijn met behulp van Mathi Bouts (voormalig voorzitter MNO) en Chris Vroonland (voormalig secretaris MNO) door het MNO-bestuur geactualiseerd en zijn ter instemming voorgelegd aan de aanwezige OR-leden van de deelnemende organisaties.

De statutenaanpassing betreft op inhoud voornamelijk:

-Naamswijziging naar Stichting Multinationale Ondernemingsraden.

-Afschaffen van plv secretaris.

-Afschaffen deelnemersraad.

-Jaarstukken worden door kascommissie gecontroleerd ipv accountant.

-Voorwaarden deelneming conform voorwaarden SER voor EOR met ruimte voor uitzondering.

-Aantal bestuursleden van 6 naar 9.

-Mogelijkheid tot digitale vergaderingen en besluitvorming.

Verder zijn de teksten geactualiseerd.

Stemming:

Er werden 29 stemmen uitgebracht: 27 akkoord + 2 blanco (1 stem per aanwezige organisatie).

Drievierde van het aantal uitgebracht stemmen dient ‘akkoord’ te zijn, waardoor de geactualiseerde statuten zijn aangenomen.

4 genearaties reizigers bij TUI

Ilse de Groot, Customer Experience Manager, trapte na de energy break af met inzichten over hoe TUI het reisaanbod afstemt op de wensen van meerdere generaties reizigers.

Customer experience betreft de hele klantreis: van geïnspireerd raken tot thuiskomst.

Op dagbasis wordt deze customer journey op tevredenheid gemonitord om de kracht en verbeterpunten duidelijk te maken. De customer journey wordt uitgebreid per segment toegelicht.

Om de week is er een Townhall meeting om medewerkers hierbij te betrekken. Er wordt veel gedeeld om het levendig te houden. Verder worden medewerkers die positief opvallen genomineerd.

Reiswinkels zijn nog steeds heel belangrijk vooral voor anderstaligen en om ontzorgd te worden.

Vervolgens neemt Laura Mooi, Early Talent Manager de deelnemers mee in een interactieve beeldvorming van vier generaties op de werkvloer. De uitkomst werd meegenomen naar het middagdeel om verder mee aan de slag te gaan.

Tijdens de lunch werd er volop genetwerkt.

Na de lunch werden de deelnemers in 3 groepen rondgeleid om te ervaren hoe TUI aan lokale duurzaamheidsprojecten in de wereld bijdraagt, hoe cabin crew wordt getraind in een nagebouwde vliegtuig cabine en hoe reisadviseurs in een modern nagebouwd reiskantoor worden opgeleid.

Vervolgens kwamen de deelnemers weer plenair bij elkaar om in groepen te debatteren aan de hand van stellingen over de 4 generaties: de Baby Boomers en de X-, Y-, Z-generatie. Dit leidde tot zelfreflectie en dat alles niet zo zwart-wit is als soms geoordeeld wordt. Meer begrip voor hoe een generatie is opgegroeid en daardoor bepaald gedrag laat zien helpt om elkaar te respecteren en van elkaar te leren. Juist de combinatie van verschillende generaties is de kracht van een team.

De dag werd plenair afgesloten met het thema ‘Hoe werk je effectief samen met meerdere generaties binnen de OR?’. Na een afsluitende rondvraag was er natuurlijk gelegenheid om na te praten tijdens de netwerkborrel.

Met weer alle dank aan de aanwezigen die deze dag tot een succes maakten en vooral veel dank aan TUI die als hostorganisatie de bijeenkomst heeft gefaciliteerd.